Koncepcja pracy psychologa szkolnego w Publicznej Szkole Podstawowej w Trzcińsku.
Jako teoretyczną podstawę mojej pracy na stanowisku psychologa szkolnego przyjmuję koncepcję stworzoną przez Steva de Shazera i Insoo Kim Berg terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, gdzie poszukuje się optymalnego rozwiązania dla sytuacji w której klient się znalazł. Jest to terapia, której założenia opierają się na wydobywaniu i wzmacnianiu mocnych stron, co daje szansę na osiągnięcie sukcesu. Perspektywa mojej pracy terapeutycznej jest nakierowana na teraźniejszość i przyszłość.
Podejmowane przeze mnie działania zawodowe opierają się na poszanowaniu praw człowieka i praw dziecka , zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka z 1989 roku, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ i Europejską Konwencję o wykonywaniu praw dzieci sporządzoną w Strasburgu w 1996 roku.
Głównym adresatem wszelkich moich działań są uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Trzcińsku.
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań psychologa należy:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
- Wspieranie ucznia z uzdolnieniami.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kolejnego etapu nauki.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych, wynikających z programu wychowawczego szkoły.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
- Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę.
Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:
- Dyrekcją szkoły
- Rodzicami
- Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły
- Nauczycielami i pracownikami innych szkół
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Poradniami specjalistycznymi
- Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Opieka psychologiczno-pedagogiczna obejmuje:
- Działania diagnozujące trudności w nauce i zachowaniu.
( wczesne rozpoznawanie deficytów rozwojowych uczniów) - Pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów i ich rodzin.
(poradnictwo wychowawcze, opieka socjalna) - Psychoedukacja i psychoprofilaktyka.
( profilaktyka uzależnień, zagrożeń w sieci, przemocy w rodzinie, złego dotyku, agresji) - Wspomaganie nauczycieli w trudnych sytuacjach wychowawczych.
Najważniejszym moim zadaniem jest działanie na rzecz prawidłowego rozwoju psychiki i osobowości uczniów.
Stale współpracuję z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami oraz wszelkimi innymi osobami i instytucjami wspierającymi działania psychologa w szkole.
Moja praca polega na szeroko rozumianej pomocy psychologicznej, diagnozie psychologicznej, pomocy mediacyjnej i interwencyjnej oraz konsultacjach z rodzicami i nauczycielami w celu rozwiązania problemów i polepszenia komunikacji.
Magdalena Bukowska